Školní vzdělávací program mateřské školy
Mateřská škola Dobrá Voda pracuje podle Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, který byl zpracován podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a má název:
„Hop a skok po celý rok, s krtkem naším kamarádem, svět kolem nás poznáváme.“
Ve školním vzdělávacím programu je podrobně popsána charakteristika naší mateřské školy, její poslání, cíle a podmínky, vzdělávací obsah a oblasti předškolního vzdělávaní.
Motto:
„Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si zapamatuji. Co si vyzkouším, tomu porozumím.“
NAŠE VIZE
„Vychází z přirozených potřeb dítěte – hry a zvídavosti. Umožňuje dítěti objevovat a chápat souvislosti na základě vlastních prožitků a dále je rozvíjet.“
Dává dítěti prostor k tvořivému myšlení, zkoumání, ale i příležitosti dokázat si, co zvládne a dokáže. Neočekáváme, že všechny děti dosáhnou stejné úrovně znalostí a schopností, ale snažíme se vytvořit podnětné prostředí pro přirozený osobnostní rozvoj každého jedince s respektováním jeho individuálních zvláštností. Naším cílem je upevňovat v dětech vztah k přírodě. Ke své zemi probouzet ekologické cítění a snahu o život s souladu s přírodou a jejími zákonitostmi.
POSLÁNÍ A CÍLE NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY
- Usnadnit mu odloučení od rodičů a provázet je prvními kroky jeho života mimo rodinu.
- Vést dítě k samostatnosti, samostatnému rozhodování a odpovědnosti za vlastní rozhodnutí.
- Posilovat jeho sebevědomí tím, že je naučíme mít rádo samo sebe i druhé, sportovat, tvořit, malovat a zpívat, poznávat naše tradice, orientovat se ve světě, toužit poznávat a učit se.
- Vést dítě k přizpůsobení se životu ve skupině ostatních dětí, k získávání základů správného společenského chování a jednání.
- Nabízet mu vše, co je pro ně užitečné a přitažlivé, to co mu nabízí radost, veselí, pohodu a dobrou náladu, učit je radovat ze všeho pěkného, co život přináší.
- Vychovávat z dětí sebevědomé osobnosti, které v životě dokáží být ohleduplné a citlivé k okolnímu světu.
- Rozvíjet dobře fungující spolupráci s rodinou, co nejvíce zákonné zástupce a rodinné příslušníky vtáhnout do dění v naší mateřské škole.
NAŠE NABÍDKA
- Jako vesnická mateřská škola můžeme dítěti nabídnout pobyt ve zdravém životním prostředí uprostřed krásné přírody.
- Naše mateřská škola rodinného typu s malým počtem dětí má předpoklady pro úspěšné doplňování rodinné výchovy.
- Malý kolektiv usnadňuje dítěti adaptaci v mateřské škole a umožňuje učitelce individuální přístup.
- Úpravou prostředí třídy a školy zajišťujeme dítěti mnohostrannost a přiměřenost podnětů.
- Vytváříme dítěti vstřícné a útulné prostředí, které má určitá pravidla, v němž upevňujeme jeho pocit jistoty a bezpečí.
- Respektujeme přirozená práva a potřeby každého dítěte, podporujeme rozvoj jeho osobnosti, vytváříme duševní pohodu.
- Vytváříme v mateřské škole příležitosti pro kamarádství, aktivitu a humor – zkrátka příjemnou atmosféru a tvůrčí prostředí.
- Nabízíme dítěti řadu mimořádných aktivit, jejichž smyslem je posilovat citové vztahy k rodině, kamarádům a ostatním lidem a seznámit je s našimi tradicemi.
- Umístění mateřské školy ve společné budově se základní školou usnadňuje dítěti přechod do 1. třídy, protože důvěrně zná jak prostředí školy, tak všechny její žáky a zaměstnance.
ČINNOSTI, KTERÝMI V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE VYTVÁŘÍME ZÁKLADY KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Co v naší mateřské škole dítě, dělá když si osvojuje základy kompetence k učení
- pozoruje přírodu ve všech ročních dobách, získává elementární poznatky o zákonitostech změn v přírodě, o střídání ročních období
- všímá předmětů, dějů a jevů kolem sebe, získává nové zkušenosti, využívá je při hře i práci
- vyhledává v knihách ilustrace a obrázky na dané téma
- pozná některá velká tiskací písmena a některé číslice a pojmenuje je, pozná svoje jméno napsané tiskacími písmeny
- soustředí se na činnost, dokončí, co začalo
- pracuje podle pokynů učitelky
Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy kompetence k řešení problému
- srovnává, počítá a třídí předměty podle daného pravidla (tvar, počet, barva, velikost materiál apod.)
- přemýšlí o problému, řeší problémové otázky (Proč? Jak? Co by se stalo, kdyby…? apod.) hledá na ně odpověď
- umísťuje předměty podle daného pravidla – chápe prostorové pojmy, orientuje se v rovině
- pracuje se soubory obrázků, srovnává je a třídí podle daného pravidla
- třídí obrázky podle posloupnosti děje, časových vztahů
- tvoří z různých druhů stavebnic a materiálů, experimentuje s nimi řeší jednoduché hádanky
Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy komunikativní kompetence
- domluví se bez zábran s dospělými i ostatními dětmi
- pozdraví, požádá, poděkuje, omluví se
- slovně vyjádří vlastní přání a potřeby
- sděluje bez ostychu svoje zážitky
- dodržuje pravidla při dialogu – neskáče druhým do řeči, nechá je domluvit, při dialogu se dívá do očí, mluví přiměřeně hlasitě
Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy sociální a personální kompetence
- samostatně se rozhoduje a nese za své rozhodnutí důsledky – při hře, stolování ap.
- chová se slušně a ohleduplně k ostatním, podělí se o hračku, střídá se ve vedoucí roli
- spolupracuje s ostatními při hře i pracovních činnostech
- zapojuje se do pohybových, hudebně pohybových her a tanečků s ostatními dětmi
- dodržuje dohodnutá pravidla chování a jednání v mateřské škole
- dodržuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku s ostatními dětmi i dospělými
- hodnotí svoji činnost a její výsledky i činnost a výsledky ostatních
Co v naší mateřské škole dělá dítě, když si osvojuje základy činnostní a občanské kompetence
- dodržuje dohodnutá pravidla
- šetří hračky, pomůcky, předměty denní potřeby a správně s nimi manipuluje
- ocení výsledek práce ostatních
- plní úkoly, dokončí započatou práci
- zapojuje se do dění ve škole, v obci (akce školy, besídky, svátky, oslavy)
- zhodnotí výsledek své práce i práce ostatních, ocení výsledek práce ostatních
- chová se šetrně ke svému okolí, zapojuje se do třídění odpadu
- seznamuje se s účelem významných budov v obci (škola, KD, obecní úřad, prodejna, hasička, kaple, Acti Bois), kreslí je, staví z kostek, vyrábí z různých materiálů
- seznamuje se s významem místní přírodní památky Šebeň, pozoruje mraveniště na vycházkách
- seznamuje se s různými pracovišti, výsledky a významem lidské práce – exkurze na pracoviště
STRATEGIE ROZVOJE FUNKČNÍCH GRAMOTNOSTÍ
Problematika funkčních gramotností je v naší mateřské škole zařazena do všech oblastí vzdělávacího obsahu a do všech činností, kterými vytváříme základy klíčových kompetencí.
Předčtenářská gramotnost
Naším cíle je průběžně zařazovat, upevňovat a procvičovat dovednosti související s přípravou na čtení a psaní. Dítě vedeme k tomu, aby umělo pojmenovat většinu toho čím je obklopeno, dovedlo verbálně komunikovat, rozumělo slovům a výrazům, aktivně si rozšiřovalo svůj slovník, mluvilo gramaticky správně, umělo své myšlenky-pocity-nálady formulovat do vět a vyslovovalo jasně a zřetelně.
Předčtenářská gramotnost je podrobně zpracovaná v celoročním projektu ČTEME DĚTEM.
Přírodovědná gramotnost
Naším cílem je podporovat rozvoj přírodovědné gramotnosti. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti související s ochranou životního prostředí, environmentální problematikou, zdravím člověka a řešením problémových situací.
Dítě vedeme k tomu, aby umělo přijmout změnu a vyrovnat se s ní, mělo základní poznatky o světě lidí-přírody-kultury i techniky, mělo elementární povědomí o nutnosti ochrany přírody a znalo možnosti jak aktivně přírodu chránit, uvědomovalo si možnosti ohrožení svého zdraví.
Přírodovědná gramotnost je podrobně zpracovaná v ENVIRONMENTÁLNÍM PROGRAMU a programu POHYB A ZDRAVÍ.
Předmatematická gramotnost
Naším cílem je rozvíjet matematické představy dětí. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti související s orientací v prostoru, matematickými představami a řešením problémových situací.
Sociální gramotnost
Naším cílem je podporovat rozvoj sociálních a společenských návyků a postojů. Do vzdělávací práce budou zařazovány činnosti podporující sebeuvědomování, sebeovládání, kooperaci ve skupině, participaci na společném úkolu, respektování pravidel a navazování sociálních kontaktů.
Informační gramotnost
Naším cílem je seznámit děti se základními informačními technikami a možnostmi jejich využití. Do vzdělávací práce bude zařazována práce s encyklopediemi, počítačem, internetem a aktivity související s předáváním informací pomocí pošty, telefonů apod.
Dítě vedeme k tomu, aby vědělo, kde lze informace vyhledat: knihy – počítač – internet – televize – rozhlas
Vzdělávací obsah našeho školního vzdělávacího programu je rozdělen do čtyř bloků. Děti provází pohádková postava Krtek, která má svým chováním k dětem velmi blízko. Stejně jako ony, pozoruje svět kolem nás. Děti mají příležitost poznávat přírodu kolem sebe všemi smysly a objevovat její tajemství. Sledují přírodní cyklus ročních období, přírodních a společenských situací s nimi spojených (přírodní jevy, vliv člověka na přírodu, tradice a svátky). Pomáhají dítěti porozumět okolnímu světu. Navazují konkrétní situaci a činnost, která bezprostředně souvisí s životem dítěte.
- učitelky si volí témata jednotlivých bloků podle svého uvážení – s ohledem na roční období, svátky, naplánované akce, momentální situaci ve třídě apod.
- zpracují zpravidla týdenní plán činností s konkrétními očekávanými výstupy
- provádí denní a týdenní hodnocení směrem k očekávaným výstupům.
Názvy bloků: Krtek a podzim, Krtek a zima, Krtek a jaro, Krtek a léto
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je volně přístupný ve škole.
Přidáno 22. 8. 2017, autor: J4W Admin